Saturday 27 October 2012

Buntil Bebeh!



Sebentar tadi aku post kat facebook dan twitter. Maka ada kawan-kawan yang menjawabnya. Ada yang jawab nasi ambeng, lodeh, sambal totok, tempe. Tekaan kawan-kawan salah belaka. Tapi kalau saudara-mara aku tengok post ni, diorang mesti tahu lauk apa yang menjadi makanan untuk lunch hari ini. Pak cik aku teka dengan tepat sekali sebab lauk ni menjadi kegilaan famili dan saudara-mara ku di Johor.

Korang pernah dengar BUNTIL? Buntil ni makanan yang biasa dimakan oleh orang jawa. Buntil ni sebenarnya ialah ikan dan bumbu dibalut dengan daun keladi. Balutan keladi itu kemudian dikukus bersama santan. Nak buat buntil ni ambil masa. Sebab nak kukus pon makan 5-6 jam juga. Sebab nak bagi hilang rasa gatal bila kita makan daun keladi ni.

Agak janggal bagi mereka yang tak pernah dengar nama buntil dan pasti pelik bila makan daun keladi. Waktu abah aku ambil daun keladi ni pon, ada orang kampung yang tanya. Nak buat apa dengan daun keladi ni? Buat ubat ke? Abah aku angguk je. Orang sini selalu ambil batang keladi je buat lauk asam.







Yang tak pernah makan, mesti was-was kan? Tapi bila dah rasa buntil ni, mesti nak makan lagi. Bestnya kalau dapat makan buntil ni dengan keluarga aku di Johor. Mereka yang lihat gambar ni pasti ngiler........

No comments:

Post a Comment