Tuesday 23 October 2012

Ada apa dengan Naili's

Eksplorasi Makan aku semalam adalah di area Ampang Point. Aku nak makan kat tempat yang aku belum pernah pergi. Hajatnya nak pergi Bawal Power kat Medan Selera Bunga Tanjung tapi belum bukak lagi. Round kat area Ampang Point ni ada Pelita Nasi Kandar, My Mom's Chicken Rice, Sushi King, Coffee Bean, Old Town, Nasi Ayam Hainan dan banyak lagi. Semua tu aku dah pernah pergi. Aku nampak Restoran Naili's Place kat corner lot dekat dengan tempat aku selalu jamming. Rasa nak ke sana sebab sebelum ni pernah dengar yang makanan kat situ sedap dan selesa kalau nak lepak-lepak. Lagipun memang aku tak pernah ke sini. Just give it a try. Try and error.

Sampai je kat sini. Rasa selesa dan tenang. Hiasan dan dekorasi yang ada di kedai ini buat aku rasa santai. Seperti di tepi pantai. Siap ada surfing board. Rasa macam kat dalam cerita Baywatch. Wah! Membongak! Ramai juga customer yang makan kat sini. But mostly berpasangan. Ada pasangan muda. Ada pasangan pakcik makcik. Ada juga sekumpulan orang baru balik kerja dan juga sekumpulan chicks. Aku je yang duduk makan sorang-sorang.

Dapat je menu, aku tergamam. Harga makanan mahal siot. Nasi goreng kampung je dah RM9.90. Minuman yang paling murah pon Air Mineral RM2.00. Teh o Ais dah RM3.00++.  Aku dah tak tahu nak order apa. Order yang murah macam tak berbaloi datang makan sini. Nak order yang mahal takut bajet lari. Last-last aku tanya sendiri waiter tu. Mintak suggestion dari dia. Aku nak local food tapi yang lain dari yang lain. Dia suggest kat aku Nasi Goreng Temasik. Aku ikutkan saja. Order air teh ais dengan air suam.

Makanan dan minuman tiba tak la lama sangat. Okay je bagi aku. Aku tengok semua yang aku order ni, portion tak la besar sangat. Nasi Goreng Temasik ni ada Rendang Daging, Sambal Udang, Telur Rebus dan Ayam Goreng. Aku tak tahu kenapa boleh dinamakan Temasik. Mungkin sejarah ada mengatakan bahawa di negeri Temasik itu meliputi tiga haiwan ternakan dan haiwan peliharaan iaitu Ayam, Lembu dan Udang. Sebenarnya nasi tu bukanlah nasi goreng seperti yang diperkatakan oleh waiter tu. Rasa macam butter rice je. Air teh ais aku biasa-biasa saja. Rasa macam teh campur dengan coffemate pon ada. Membebel pon tak guna. Rezeki dah ada depan mata.





Alhamdulillah. Perut yang kosong, kini sudah penuh. Wallet yang penuh, kini makin kosong. Jumlah harga untuk semua yang aku order ni RM19.30. Dari segi pengamatan aku, makanan kat sini sememangnya mahal. Kalau nak tengokkan segala makanan dan minuman yang ada kat Naili's Place ni, tak ada yang special bagi aku. Maaf la ye. Naili's Place tak menepati citarasa aku. Bukan kerana aku memilih. Tapi pada aku, its not worth it. Layanan dah okay. Tapi kalau setakat nak lepak, dating atau ada appointment, boleh la datang sini. Pekena kopi, ABC atau Banana Split sambil layan dekorasi ala-ala tepi pantai. Ada la kelainan di situ. So kalo korang teringin sangat nak makan sini, boleh semak lokasi dan chef recommendation di website ini.



psstt... on the way balik, aku lalu gerai Nasi Lemak Petai. RM1.20 je... Makan 10 bungkus pon dah tentu-tentu kenyang.

2 comments:

  1. Naili's famous dgn ubi rebus cicah sambal ikan bilis. Sedap.

    ReplyDelete
  2. Tempat ni mahal nk mampos...
    Xsesuai ngn environment...
    Baik makan kat mamak...

    ReplyDelete