Thursday 20 September 2012

Imam Sujud Solat Jenazah

Sedang aku menikmati makan tengah hari dengan mama abah aku di food court Suria KLCC, abah aku cerita pasal kawan dia meninggal dunia Ahad lepas.  Hanya 'Innalillahiwainnailaihirojiun' yang mampu ku ucapkan. Abah aku menceritakan saat-saat pengurusan jenazah itu berlaku. Segalanya berjalan dengan lancar. Sehinggalah tiba waktu solatkan jenazah.

Aku sangat terkejut bila abah aku cakap Imam Sujud bila solat jenazah. Aku mula bingung. Sedangkan solat jenazah tak perlu sujud dan kalau nak sujud pon boleh la pulak sebab memang tak ada ruang langsung untuk bersujud.

Aku jadi fikiran. Aku jadi konpius. 

Lepas tu mama aku pulak tanya, "Kalau Izzat solat waktu tu, Izzat ikut tak Imam Sujud?"

Adoyai. Aku sekali lagi bingung. Perlukah aku ikut imam tu sujud sedangkan solat jenazah tak perlu sujud atau perlukah aku ucapkan 'Subhanallah' memandangkan imam tu sudah melakukan kesilapan dalam solat.

"Kalau Imam tu sujud waktu solat jenazah, kita sebagai makmum ucap 'Subhanallah' la. Nak tegur Imam tu buat salah.." Jawab aku.

"Kenapa pulak nak tegur? Bukan Imam tu buat salah.." Kata abahku..

"Aik!! Kan solat jenazah tak boleh sujud. Kenapa abah cakap Imam tu tak salah?" Tegas aku..

"Salah apanya.. Yang imamkan Solat Jenazah tu namanya Ustaz Sujud.. Bukannya dia bersujud waktu solat jenazah tu.. Jadi kita sebagai makmum haruslah ikut Imam yang namanya Ustaz Sujud tu.." Abah menjawab sambil tersengih..

Siot! Aku kena game. Kami bertiga gelak sakan waktu tu. Aku yang terkono waktu tu pun gelakkan diri sendiri. Kurang asam punya parents. Takpe takpe.. Hehe..

No comments:

Post a Comment