Monday 26 March 2012

Lunch Hour Punya Cerita

Hallo..
Tengah hari tadi.. Pukul 12 tengah hari, lepas aku ngeteh ngan member-member aku kt bistro, aku gi library tingkat 14.. library unikl city campus kat tingkat 14.. kira okay la tu.. sesuai dengan motto hidup budak-budak yang tengah belajar.. "Belajar menuju ke Menara Gading".. aku tgk campus aku pon dah mcm menara dah.. hahaha..

Okay xnak cerita menara lebih-lebih, kembali ke isi penting.. Sampai je tingkat 14, aku gi toilet dulu.. Buang segala najis-najis yang ada dalam badan ku ini.. Ni semua member aku punya pasal, diorg isap rokok depan aku plak waktu ngeteh tadi.. Aku ni dahla x boleh bau asap rokok lepas makan, confirm-confirm la perut memulas.. Feel perot aku ni dah sama dengan ngan penghisap rokok tegar agaknya.. Walaupon aku bukannya smoker, tapi bau asap rokok tu aku kenal sejak dari dalam perut mak aku lagi.. haha..

Lepas memerut, aku masuk library.. Cari port lepak aku.. Port special aku ni agak asing dari org lain.. Aku boleh baring, boleh tido, boleh meniarap tanpa ada org lain nampak.. Aku bawak 'ganja' aku masuk library.. Bukan ganja betol pon.. Buku hasil garapan Mohd Jayzuan.. Anarki Di Kuala Lumpur.. Ni la ganja aku yang boleh buat aku high & lalok bila membacanya.. Aku dah makin addicted ngan novel & cerpen camni..  Lepak kat library ni dapatla baca 2-3 chapter.. Tapi xnak abeskan teros.. Sebab aku xnak teros puas baca ngan ganja aku ni.. Kena tarik slow-slow, bagi lambat habis.. Serupa hisap ganja jugak.. haha... SHIT!!! Blaja ayat camni dari buku Jay la ni.. huhuhu...

Sedang seronok baring, ngan baca buku ni.. Aku terdengar ada 2 org perempuan sedang menghafal.. Subjek Pengajian Islam agaknya.. Mungkin japgi ada test.. Terdengar diorg sedang menghafal Rukun Solat.. Aku dengar salah sorg bertanya.. Biarla aku namakan budak-budak perempuan ni A dan B.. Sebab aku x kenal pon diorg.. A bertanya "Toma'ninah tu ape?"... B pulak jawab "tu kita kena lambat sket"... Aku senyum kambing bila mendengar jawapan camtu.. Bukan sebab salah.. Tapi jawapan tu memang dapat full mark la kalo jawab dalam test agama.. hehehe...

A tanya lagi "lepas Rukuk, kita kena buat apa ek? apa nama perbuatan tu? yang Rabbana lakal hamduh tu?".. Mak aih!!! Aku terkejot berok bila mendengar pertanyaan tu.. Ya memang x salah kita rajin mengulangkaji pelajaran..  Tapi ni bab solat... Bab yang ko buat 5x sehari.. Benda wajib.. Xkan la ko xtaw.. Benda tu xperlu dihafal.. Ia secara automatik melekat dalam kepala otak..  Even ko tanya sepupu aku yang umur 12 tahun pon dengan mudah menjawab IKTIDAL... Minah B ni pulak jawab tidal2 je.. Adoyai yai yai... Nasib baik ada nota di tangan mereka, kedengaran mereka menyelak-nyelak helaian kertas seperti sedang mencari jawapan..

Aku yang pasang telinga dari tadi, teros sambung baca buku yang aku baca ni dengan rasa insaf sekejap, terkejot, hairan dan kesian..  Buat mereka berdua, lepas ini tolong la ingat apa yang korang pelajari tentang asas solat tu tadi.. Jangan lepas test teros lupa.. Aku pon menasihati diri aku jugak.. Maklumla.. Aku ni bukanlah alim sangat.. Tapi boleh la setakat tahu asas-asas dalam solat dan segala ibadah yang kita selalu buat.. Bezanya buat dengan x buat je..

Renungkan... Bangkitlah dari NGOROK...

1 comment: