Saturday, 22 September 2012

It's Normal

17/5/2011 - Hari Selasa 
Lokasi: Stesen Keretapi Chennai, India  
Masa: 10.00 pagi

Zamir turun dari teksi yang dinaikinya.. Perjalanan dari kampusnya di Universiti of Madras hanya mengambil masa selama 15 minit ke Stesen Keretapi Chennai.. Dari Universiti of Madras ke Stesen Keretapi Chennai itu jauhnya dalam 12km.. Pening kepala Zamir lepas naik teksi tu.. Drebar teksi ni bukan main laju bawak kereta.. Siap cilok-mencilok.. Adoyai..

Setelah semua barang dibawa keluar daripada but teksi dan selesai membuat pembayaran, Zamir terus menuju ke kaunter tiket untuk membeli tiket perjalanan dari Chennai ke Jaipur.. Harga tiket dari Chennai ke Jaipur hanya 528 Rupee bersamaan RM30.. Murah juga harga tiket itu memandangkan perjalanan itu mengambil masa selama 2 hari.. Setelah membeli tiket, Zamir menunggu di ruang menunggu yang hanya bersebelahan dengan kaunter tiket itu.. Zamir hanya perlu menunggu selama 30 minit memandangkan keretapi akan tiba pada pukul 10.45 pagi.. Sementara menunggu, Zamir sempat membaca novel seram milik rakan serumahnya..
_________________________________________________________________________________

Jam sudah menunjukkan 11 pagi.. Keretapi masih belum tiba lagi.. Adoyai.. Zamir mula gelisah, dia menuju ke kaunter tiket tadi..

"Hello Mr.. When will my train arrive?" tanya Zamir..

"Your train will arrive in 1 hour.. In India, it's normal to wait for a train for 1 hour.." Jawab orang yang jaga kaunter tiket tu..

Lagi sejam keretapi nak sampai.. Perut Zamir mula berbunyi.. Lapar.. Zamir membawa keluar bekalan makanan yang dimasak pagi tadi.. Nasib baik dia ada bawa bekal.. Kalau tidak, tak tahulah mana dia nak cari makan memandangkan kantin di situ menyediakan makanan yang tak mengikut selera si Zamir..  Zamir menjamu selera di ruang menunggu sambil melayan novel yang belum habis dibacanya..
_________________________________________________________________________________

Sejam sudah pun berlalu.. Keretapi belum sampai.. Zamir mulai resah buat kali kedua.. Dia sudah mulai bosan menunggu..  Tanpa berlengah, Zamir ke kaunter tiket..

"Hello.. You've said that my train will arrive at this time.. So where is it?" Tanya Zamir yang sudah mula rasa marah..

"I am sorry sir.. Your train is having a problem.. Maybe it will arrive in another 2 or 3 hours.. It's normal in India.." Jawab orang yang sama..

Zamir dah mula rasa geram.. Tensen menguasai diri.. Dia terus ke ruang menunggu tanpa berkata apa.. Dia menghantar text message kepada Kamal, rakan karibnya yang sedang menunggu di Jaipur..

"Salam Kamal, aku lambat sikit sampai ke sana.. Tren aku problem la pulak.. Dah sejam lebih tunggu tapi tak sampai-sampai.. Bongok betol.. Maaf ye.."

Selang beberapa minit, Kamal membalas mesej tersebut..

"OK.. Kalau ade pape hal, gtaw la.. Sabar ye.. Jgn rushing.." Balas Kamal..
_________________________________________________________________________________

Tiga jam dah berlalu.. Rasa marah Zamir semakin membuak-buak.. Geram sangat.. Tunggu keretapi yang sedari tadi tidak sampai-sampai.. Sekali lagi dia ke kaunter tiket, mungkin untuk terakhir kali.. Dengan penuh rasa marah, dia menepuk meja kaunter dengan sekuat hati..

"Hey!!! Where is the fucking train??!!" bentak Zamir..

Dengan muka yang langsung tidak ada rasa bersalah.. Dan dengan selambanya orang yang jaga kaunter tu menjawab..

"I am sorry sir.. It's normal in India if the train that you've wait is not arrive..."

"It's normal.. It's normal abah kau!!! You stupid fool!!!" tengking Zamir..

Zamir blah dari kaunter tiket tu.. Blah dari stesen keretapi tu.. Nak je dia hentakkan kepala orang tu ke dinding.. Zamir menuju pulang setelah merasakan yang penantiannya itu hanya sia-sia..




Rapper Amatur

Thursday, 20 September 2012

Imam Sujud Solat Jenazah

Sedang aku menikmati makan tengah hari dengan mama abah aku di food court Suria KLCC, abah aku cerita pasal kawan dia meninggal dunia Ahad lepas.  Hanya 'Innalillahiwainnailaihirojiun' yang mampu ku ucapkan. Abah aku menceritakan saat-saat pengurusan jenazah itu berlaku. Segalanya berjalan dengan lancar. Sehinggalah tiba waktu solatkan jenazah.

Aku sangat terkejut bila abah aku cakap Imam Sujud bila solat jenazah. Aku mula bingung. Sedangkan solat jenazah tak perlu sujud dan kalau nak sujud pon boleh la pulak sebab memang tak ada ruang langsung untuk bersujud.

Aku jadi fikiran. Aku jadi konpius. 

Lepas tu mama aku pulak tanya, "Kalau Izzat solat waktu tu, Izzat ikut tak Imam Sujud?"

Adoyai. Aku sekali lagi bingung. Perlukah aku ikut imam tu sujud sedangkan solat jenazah tak perlu sujud atau perlukah aku ucapkan 'Subhanallah' memandangkan imam tu sudah melakukan kesilapan dalam solat.

"Kalau Imam tu sujud waktu solat jenazah, kita sebagai makmum ucap 'Subhanallah' la. Nak tegur Imam tu buat salah.." Jawab aku.

"Kenapa pulak nak tegur? Bukan Imam tu buat salah.." Kata abahku..

"Aik!! Kan solat jenazah tak boleh sujud. Kenapa abah cakap Imam tu tak salah?" Tegas aku..

"Salah apanya.. Yang imamkan Solat Jenazah tu namanya Ustaz Sujud.. Bukannya dia bersujud waktu solat jenazah tu.. Jadi kita sebagai makmum haruslah ikut Imam yang namanya Ustaz Sujud tu.." Abah menjawab sambil tersengih..

Siot! Aku kena game. Kami bertiga gelak sakan waktu tu. Aku yang terkono waktu tu pun gelakkan diri sendiri. Kurang asam punya parents. Takpe takpe.. Hehe..

Wednesday, 19 September 2012

Syrupharmony (The Jumping Band)

Syrupharmony perform lagu Pins and Needles (Billy Talent) & Still Waiting (SUM41)

Battle of the Band Miit Unikl

Alhamdulillah Syrupharmony dapat nombor 1..

Looking forward to join banyak lagi Battle di masa akan datang..

Enjoy this video!


Brader Celcom 5

Aku sedang bertugas di kaunter pembayaran. Waktu tu pukul 1.30 pagi. Customer pun tak berapa ramai yang datang nak beli barang.  Ada seorang lelaki masuk ke kedai, tempat aku kerja. Dia sedang bercakap melalui phone.  Melihat susuk tubuh dan wajahnya, aku rasa umur dia lebih kurang aku je..  Aku buat tak endah sebab sedang melayan sorang customer yang nak beli Marlboro kotak merah.

Tiba giliran lelaki ini yang tangannya masih memegang handphone dan diletakkan ke telinga kanannya.  Dia nak beli topup. Celcom RM5. Aku pun tekan punat mesin topup tu satu persatu.

"Abang tengah beli topup la.."
"Iya betol.. Abang kat 7Eleven ni.. Tengah beli topup.."

Aku mula pasang telinga. Bercakap dengan awek dia la tu. Lepas buat pembayaran, lelaki itu masih belum mahu keluar kedai.  Masih bercakap dengan aweknya di satu sudut kedai sambil mata memandang ke arah luar kedai.  Aku yang tak ada pape nak buat waktu tu, terus pasang telinga sambil buat 'manual purchase'. Memang aku suka dengar atau tengok segala gelagat customer-customer yang singgah ke kedai aku.  Aku jadikan hiburan di waktu kerja..Dia pulak cakap bukan main kuat. Mungkin sengaja nak cakap kuat-kuat, nak menunjuk yang dia ada awek.. Puii!!!

"La... Betol la abang kat 7E ni.. Baru je lepas beli topup..."
"Betol la.. Tak caya ke? Ni japgi abang nak balik.. Dah nak masuk kereta ni.."
"Iye... Japgi abang terus balik rumah la..."

Mak aih.. Jeles betol awek tu kat balak dia ni sampai nak kena tanya banyak kali. Dah memang lelaki ni ada kat 7E. Yang si lelaki ni pun satu. Tadi cakap nak balik. Balik je la. Yang masih tercegat kat sini kenapa? Kenapa tak bual & argue dalam kereta je? Bagus betol tak nak cakap phone sambil driving.

Sebaik saja lelaki tu tamatkan perbualan, dia terus meluru keluar dan menuju ke keretanya. Pergh.. Kereta Honda Jazz pulak. Aku hanya melihat dari dalam kedai. Dia masuk ke dalam kereta dan berlalu pergi dari kedai ini sambil bermanja dengan seorang wanita di sebelahnya.

"Ooooo patut la....." respon aku.

Tuesday, 18 September 2012

We've Been Barrarized

Malam 17/9/2012

Aku rasa teringin nak makan Burger McDonalds.. Mengidam secara tiba-tiba.. Aku bersiap-siap.. Aku ajak housemates aku pergi sekali.. Cuma Aiman dan Din je yang nak ikut.. Nak pergi naik kereta.. Before kitorang gerak, si Aiman suruh tengok video ni kat youtube.com..




Video ni membuat aku tertanya-tanya.. Apa yang best sangat Restoran Barra ni.. Restoran mamak je.. Rasanya lebih kurang macam Restoran SS2 Murni.. Tiba-tiba plan aku berubah.. Tak jadi pergi McDonalds.. Plan nak ke SS2 Murni.. Nak pergi Restoran Barra tu jauh sangat.. Kat Shah Alam..
So kitorang pun gerak la ke SS2.. Sampai je kat sana, aku frust terok.. Kedai tu tutup.. Hampeh betol.. Cuti Hari Malaysia mungkin..

Seterusnya kitorang pergi Kelana Jaya.. Hajatnya nak pergi makan kat Williams pulak.. Mengidam Carbonara.. Hohoho... Tapi lagi sekali aku hampa.. Kedai Williams yang asal dah tak ada.. Dengar khabar dah pindah Danau.. Tapi rasanya kedai kat Kelana Jaya masih bukak.. Aku ni je yang agak ketinggalan..
Aku teruskan perjalanan.. Alang-alang dah sampai Kelana Jaya, aku masuk LDP menghala ke Shah Alam.. Restoran Barra pula menjadi arah tuju kami.. Alhamdulillah Restoran Barra bukak cuma nak masuk simpang ke Seksyen 7 tu bukan main jammed..

Restoran Barra ni memang crowded terok.. Ramai je orang.. Mana taknya.. Hampir semua yang datang makan kat situ student-student UITM & UNISEL.. Aku tengok harga semua makanan.. Memang berpatutan.. Memang patotla students suka lepak sini..

Aiman suggest Naan Cheese kat situ.. So aku order satu as our desserts.. Haha.. Aiman & Din order makanan yang sama.. Nasi Goreng Ayam Barra.. Aku nak order yang lain.. Tak best plak semuanya sama.. Aku tanya waiter mamak sorang ni ape yang best.. Dia suggest Sizzling Mee.. So aku order Sizzling Yee Mee Chicken.. Hati mula tertanya-tanya.. Sedap ke mamak buat sizzling.. Kalau tak sedap, aku lempang mamak tu.. Confirm!!! Hahaha...

Service kat situ okay sangat.. Makanan pun agak cepat sampai.. Air sampai dulu diikuti Sizzling Yee Mee Chicken, Naan Cheese dan akhirnya Nasi Goreng Ayam Barra.. Aku rasa kuah sizzling ni.. Pergghh.. Sedap... Pandai la pulak Mamak masak Sizzling Yee Mee ni.. Agaknya Mamak yang masak ni punya darah campuran India+Muslim+Cina.. Hehe.. Puas hati aku dengan Sizzling Yee Mee ni.. Cuma kurang asap.. Haha.. Susah nak dapat yang sedap.. Kat KL rasa kuah pun tawar je.. Hampeh.. Try nasi goreng member aku pulak.. Banyak nasi.. Banyak ayam.. Sedap.. Naan Cheese pun lebih kurang sedap.. Cuma kena makan time roti tu tengah panas..


Sizzling Yee Mee Chicken - RM5.00


 Naan Cheese - RM3.00


Nasi Goreng Ayam Barra - RM5.50


Restoran Barra ni banyak gila gambar customer-customer yang bertuah.. Rupa-rupanya ada Barrarazzi kat sini.. Siapa yang bertuah je atau mungkin siapa yang hensem-hensem dan yang cantik-cantik je akan diabadikan di dinding restoran ni.. Nak lagi awesome, ada yang dapat makan free.. Murah rezeki..

Lepas makan.. Aku rasa yang ni paling aku malas.. Nak bayar pun kena queue panjang.. Huhu.. Overall.. Restoran Barra ni perlu dikunjungi sekali lagi atau mungkin banyak kali.. Hahaha.. Banyak lagi makanan yang belum aku try..  I've been Barrarized!


Bro.. Saya Tak Nak Resit.. Saya Nak 100 Plus.. Boleh?

Monday, 17 September 2012

Bas ooo Bas

16/9/2012.. Pukul 8.45 pagi.. Aku baru saja habis kerja dan sedia untuk berangkat pulang.. Aku kerja shift malam waktu tu.. Daripada pukul 10.40 malam hingga 8.40 pagi.. Setibanya di rumah, aku memang tak mahu tidur memandangkan aku harus menghantar member aku, Madi ke Stesen Putra pada pukul 10..

"Nanti tolong hantarkan aku pergi Stesen Putra dalam pukul 10 pagi ye.."

Itulah isi kandungan dalam sms yang dihantar Madi sehari sebelumnya.. Jadi aku rancang untuk gerak dari rumah pukul 10 pagi.. Pukul 9.42 pagi.. Aku terima sms daripada Madi..

"Ijat.. ko kt mana..."

Lebih kurang begitulah isi kandungan tersebut.. Aku yang masih terlantar di sofa ruang tamu rumah ku pun membalas sms tersebut.. Mengatakan yang aku masih berada di rumah.. Lalu aku dikejutkan dengan sms dibalas Madi..

"Ok.. Bas aku pukul 10 pagi.."

Pulak dah.. Mati-mati aku ingat dia nak aku ambil dari rumahnya pukul 10.. Adoi.. Aku tengok jam.. Pukul 9.45.. Masih sempat rasanya nak ke Stesen Putra.. Aku terus ambil kunci motor housemate aku, Bob.. Dari rumah aku di Jalan Semarak, aku pecut ke Kg Baru.. Nak ambil si Madi.. Sampai je Kg Baru, aku lihat jam dah pukul 9.55.. Aku call Madi, suruh dia keluar rumah.. Aku gerak dari Kg Baru pukul 9.58.. Terus merempit ke Stesen Putra dengan harapan si member aku ni tak ketinggalan bas..

Tiba di Stesen Putra, jam dah pukul 10.05 pagi.. Lewat 5 minit.. Aku tak nampak langsung bas Sani Ekspres yang akan dinaiki Madi.. Dengan penuh rasa positif dalam diri, aku rasakan bas tak sampai lagi.. Madi terus ke kaunter tiket, nak tanya sama ada bas dah sampai atau pun dah berlepas meninggalkan kami.. Aku tunggu di motor.. Selang 5 minit, Madi keluar dengan wajah yang tenang bersama seorang staff Sani.. Ah sudah! Confirm terlepas bas ni..

"Ijat.. Jom gi Tol Gombak.. Bas aku dah gerak.."

Madi mengajak.. Hahaha.. Adoi.. Tertinggal bas pulak dah.. Kes naya ni.. Ohhooo hoi... Staff Sani tu memberitahu no plat bas tersebut bagi memudahkan kami mengejar bas tu.. Haha.. Madi dan aku pun gerak terus ke tempat yang dituju.. Motor Lagenda yang ku tunggang hampir 110 km/h melalui Bulatan Pahang, Jalan Genting Klang seterusnya masuk MRR2 menghala ke Karak..

Entah kenapa.. Madi tiba-tiba rasa dah tak ada mood nak balik kampung.. Dia suruh aku U-turn.. Mungkin dia merasakan yang kitorg ni memang tak dapat nak kejar bas tu.. Aku takkan putus asa.. Aku tak nak U-turn.. Aku akan cuba temukan bas itu.. Aku teruskan perjalanan..

200m sebelum Tol Gombak, aku dah nampak bas Sani Ekspres tu.. Aku teruja terok.. Bas tu dah kami jumpa.. Aku nak lepasi Tol Gombak.. Nak turunkan Madi lepas Tol Gombak.. Malangnya Madi tetap dengan pendiriannya.. Dia suruh aku masuk simpang ke Pekan Gombak.. Aku pun tak dapat nak berbuat apa-apa.. Tuan empunya badan sendiri pon dah tak rasa nak naik bas tu.. Aku pun masuk ke Pekan Gombak.. Menuju pulang ke Kampung Baru..

Dengan rasa hampa.. Aku tunggang motor dengan perlahan.. Madi ajak minum-minum.. Jadi aku teruskan perjalanan untuk bersarapan di Nasi Lemak Mak Wanjor, Kampung Baru.. Sampai di sana.. Ini yang Madi katakan..

"Aku sebenarnya tak kisah pun tak dapat naik bas tu.. Sebab malam ni aku boleh gerak dengan Abang Ipar aku balik Terengganu.. Naik kereta.."

Cisss... Hampehh... Aku tersenyum... Tersenyum kepenatan.. Adoyai yai yai.....